Miten onnistua CRM-projektissa?

Kirjoitti
 Aihe: CRM

CRM-projekteja on erilaisia, osa nopeita muutaman viikon pyrähdyksiä, osa kuukausia kestäviä vaativampia muutoksia. Yhteensä kymmenien eri CRM -projektien perusteella, alla on kerätty muutama neuvo miten sinä voit onnistua omassa projektissasi.

Sitä saat mitä tilaat

Parhaimmat tuloksen saat, kun tiedät mitä tarvitset ja miten uutta järjestelmää hyödynnetään omassa yrityksessäsi.

CRM on muutakin kuin asiakasrekisteri, mieti ketkä kaikki käyttävät asiakastietoja ja mitä kaikkea ne voisivat sisältää.

Mieti myös miten saat olemassa olevasta tiedostasi ja asiakkaittesi ymmärtämisestä eniten irti myynnissä, huollossa tai markkinoinnissa. Voit rohkeasti hyödyntää jo olemassa olevia järjestelmien tietoja integraatioiden avulla.

Jos et tiedä mitä haluat tai tarvitset, ota ammattilainen mukaan määrittelemään ja suunnittelemaan. Ammattilaisen laajempi ja ulkopuolisen näkökulma sekä kokemus järjestelmän hyödyntämisestä tuo uusia ulottuvuuksia teidän tarpeisiinne.

Priorisoi

Kaikkea ei tarvitse tehdä heti, vaan usein projektien sisältö kannattaa jakaa muutamaan kokonaisuuteen ja vaiheeseen. Näin sinun ja tiimin ei tarvitse sitoutua kuukausia kestäviin maratonprojekteihin, vaan saat nopeasti järjestelmän käyttöön. Ja samalla arvokasta kokemusta järjestelmän toiminnallisuuksista seuraavia vaiheita varten!

Mieti myös mistä haluat säästät ja mitä kannattaa palkata asiantuntija tekemään; kaikkea ei kannata tehdä itse ja muutaman tunnin panostus saattaa tuoda ison hyödyn. Säästät samalla omaa kallisarvoista aikaasi ja hermojasi.

Päätöstenteko & projektitiimi

Projektitiimiin on hyvä ottaa mukaan jo suunnittelussa eri käyttäjäryhmien edustajia, mutta pidä tiimi tarpeeksi pienenä, jotta päätöksenteko nopeaa ja ketterää. Näin järjestelmän suunnittelussa pysyy kaikkien käyttäjäryhmien näkökulma ja muutosvastarinta on pienempi, kuin ”ylhäältä päin” suunnitellussa järjestelmissä. Tehokas päätöksenteko ehkäisee turhia rönsyjä ja pitää projektin aikataulussa.

Oikea kumppani

Let’s face it, IT-toimittajalla voi olla suuri vaikutus projektin menestykseen. Tapaa konsultit, keskustele ja kysele. Yhteistyönne voi jatkua vuosikausia, joten valitse sopiva. Ja miksi et valitsisi kumppania, jolle asiakkaat ovat antaneet parhaimmat arvosanat!

It ain’t over yet

Projektin suunnittelun ja toteutuksen jälkeen alkaa vaikein osuus: käyttöönotto! Suunnittelu ja valmistaudu miten saatte käyttäjät innostumaan ja käyttämään järjestelmää, miten ylläpidätte järjestelmää ja omaa osaamista. Innostunut, omistautunut ja osaava pääkäyttäjä on monen hyvän projektin takana. Ja muista, että matka ei pääty tähän – tarpeet muuttuvat, bisnes muuttuu ja ymmärrys järjestelmästä muuttuu.

Lue lisää CRM ja pilviprojektien käyttööotoista edellisistä blogikirjoituksista: CRM projektien fokus: raportointi ja prosessit vai käytettävyys? ja  Pilvipohjaisten järjestelmien toteutusharha

Ps. Viimeisestä päättyneestä projektista saimme asiakastyytyväisyystutkimuksessa 9,57/10 pistettä!

Tuoreimmat kirjoitukset

Kommentoi